Milletorp järnvägsstation

Bahnhof Milletorp


SäNJ`s snälltåg i Nässjö omkring 1939
SäNJ`s snälltåg i Nässjö omkring 1939

Strax efter sekelstiftet, år 1901, uppkom en diskussion om eventuella förlängning av järnvägen mellan Kalmar och Sävsjöström till Smålands höglandet - med slutstation i Nässjö. 

 

1909 uppgick linjen till Sävsjöström i bolaget Kalmar nya Järnvägar (KJ) och man började med planeringen norrut.

 

1911 bildades dotterbolaget "Sävsjöström-Nässjö-Järnväg" - SäNJ.

Samma år erhålls koncession från kungliga järnvägsstyrelsen.

 

1912 började byggandet i riktning från söder till norr.

Flera befintliga järnvägslinjer korsades där:

I Åseda linjen Växjö - Hultsfred - Västervik

I Vetlanda linjen Sävsjö - Vetlanda - Målilla 

 

Banan byggdes som normalspår i motsats till de andra linjerna.

 

På kartan ses järnvägens utsträckning och alla uppbyggda stationer.

Kurz nach der Jahrhundertwende, im Jahr 1901, begann eine Disskussion über eine Verlängerung der Strecke Kalmar - Sävsjöstöm ins Småländische Hochland bis zum großen Bahnknotenpunkt in Nässjö.

 

1909 wurde die bestehende Linie in eine grössere Privatbahngesellschaft  - die KJ -  integriert und die ersten Planungen Richtung Norden aufgenommen.

Die 1911 gegründete Tochergesellschaft "SäNJ" erhielt im selben Jahr die Kozession vom Staat.

 

1912 begann der Bau von Sävsjöström aus nordwärts.

 

Mehrere bereits bestehende Bahnstrecken werden dabei gekreuzt - es entstehen  Bahnknotenpunkte in Åseda und Vetlanda.

Im Gegensatz zu diesen Linien wurde "unsere" Strecke als Normalspurbahn gebaut.

 

Die Karte zeigt die Linienführung und alle gebauten Bahnhöfe.

 

 


För alla byggnader ansvars den kända arkitekten Yngve Rasmussen

Han ritades bland annat Vasakyrkan i Stockholm och andra stationshus över hela Sverige.

 

Rasmussen ritades byggnader i fem olika utförande - från lilla banvaktstuga till stora stationshus.

 

Vår stationshus i Milletorp är ett stationsbyggnad av klass III. - för mindre samhälle med "låg passarerar- resp. goodsflöde".

Für die Planung der Bahngebäude wurde der bekannte Architekt     Yngve Rasmussen beauftragt.

Er entwarf unter anderem die Vasakirche in Stockholm und viele weitere Eisenbahngebäude in Schweden.

Rasmussen zeichnete Gebäude in 5 unterschiedlichen Ausführungen - vom Bahnwächterhaus bis zu großen Bahnhofsgebäuden.

Unser Bahnhof in Milletorp ist ein Stationsgebäude der Klasse III. - für kleinere Ortschaften mit "geringem Verkehrsaufkommen"


Stationen Milletorp byggdes upp med två huvudspår och en sidospår samt den tidtypiska semafor direkt vid stationshuset. Milletorp ligger nära banans högsta punkt mellan Vetlanda och Åseda - 288 meter över Havet.

Planen ska innehålla byggnader som byggdes flera år efter invigningen, bland annat godsmagasinet .

Der Bahnhof Milletorp wurde als Station mit zwei Hauptgleisen und einem Nebengleis gebaut. Er liegt nahe dem Scheitelpunkt der Strecke zwischen Vetlanda und Åseda auf 288m Seehöhe.

In diesem Bebauungsplan finden sich auch einige Gebäude, die erst Jahre nach der Eröffnung errichtet wurden - unter anderem das Gütermagazin.


1914 invigdes SäNJ med "pomp och stat" - och därmed vår station också.

Dagen därefter öppnades banan för allmän gods- och persontrafik.

På Bild ses invigningståg dekorerade med girlander och blommor på väg söderut. Möjligen också Kungen har varit med i "kungavagnen"  - eftersom det fortsatte normalt.

Vid perrongen samlades byns hela folk och fira järnvägen samt kungen.

 

1914 wurde die Bahnstrecke - und damit auch unser Bahnhof - feierlich eröffnet. Am Tag darauf begann der planmäßige Betrieb.

Das Bild zeigt den festlich geschmückten Eröffnungszug. Zumeist reiste bei dieser ersten Fahrt auch der König in seinem Salonwagen mit. Am Bahnhof versammelten sich die Bewohner des Ortes um Bahn und "Kungen" hoch leben zu lassen.


Ungefär 3 kilometer sydväst om Milletorp ligger Lindshammars Glasbruk. Under många år var bruket en stor järnvägskund. Från 1920 till 1960-talet transporterades enorma mängder av råvaror, färdiga hushållsglas och speciella honungsburkar.

Ca. 3 Kilometer südwestlich von Milletorp liegt die Glasfabrik von Lindshammar. Viele Jahre lang war diese Firma ein Großkunde der Eisenbahn, speziell ab Ende des ersten Weltkrieges. Rohstoffe wurden abgeladen sowie Haushaltsgläser und Honiggefäße verladen.


Omkring 1928 byggdes till ett ganska stort godsmagasin ca. 50 m norr om stationshuset. Nästan precis mittemot på den andra sidan av spåren uppfördes ett litet hus med inbyggd vågen och avlastningsplats längs spåret. 

Bilden är troligen från början av 40-talet.

KJ`s "Snälltåg" med direktvagnen Stockholm-Kalmar passerar Milletorp. På spår 1 syns inspektionsmotorvagnen , tillverkad av Volvo. 

Um 1928 wurde ein eigenes Gütermagazin ca. 50 m nördlich des Aufnahmegebäudes gebaut. Fast genau gegenüber entstand ein weiteres kleines Haus mit eingebauter Gleiswaage und einem schienengleichen Ladeplatz.

Auf diesem vermutlich Anfang der 40er-Jahre aufgenommenen Bild passiert gerade der einzige Schnellzug dieser Linie den Bahnhof. Auf Gleis 1 sieht man den von Volvo gebauten Schienen-Inspektionswagen 


I mitten av 1940-talet förstatligandets Kalmar Järnvägar. SJ övertar alla linjer och all trafik.

År 1948 / 49 i samband med flera moderniseringar inomhus -  nya väggar av tidtypisk plast, nytt kök och nytt väntsal inredning - uppfördes utomhus ett modernt ställverk omedelbart före expeditionsutrymmet.

 

På bilden från slutet av 50-talet syns ställverket samt vev för bommarna vid järnvägskorsning på stationens norra änden. Toaletthuset är fortfarande i bruk dvs. inga vattentoaletter  för kunderna       :-(

 

 

 

 

1942 - mitten im 2. Weltkrieg - wurde die bis dahin private Bahnstrecke verstaatlicht.

1948 / 49 modernisierten die Schwedischen Staatsbahnen (SJ) die übernommene Bahnstrecke. Neben vielen Renovierungsmaßnahmen im Haus - unter anderem ein neu eingerichteter Wartesaal - wurde auch ein Mittelstellwerk gebaut und im Freien vor den Diensträumen plaziert.

 

Das Bild aus den späten 50er-Jahren zeigt das elektromechanische Stellwerk, links daneben die Schrankenkurbel vor dem renovierten Aufnahmsgebäude.

Im Hintergrund das Toalettenhäuschen.